En proffsig hemsida är lika viktig som intrycket av en fysisk butik. Idag är det viktigt att även tänka på att satsa på en mobilanpassad hemsida eftersom alltfler använder mobilen istället för datorn till att surfa, handla och hitta tjänster på nätet.

Man bör även tänka på att satsa stort på innehållet, inte bara när det gäller att göra hemsidan attraktiv för ögat, utan för att förmedla känslor till användaren. Ljud, filmer och bilder skapar känslor som folk faktiskt kan vara villiga att betala för. Vidare är det viktigt att hemsidan är användarvänlig, så att användaren lätt når sitt mål och det denne är ute efter på ett så effektivt sätt som möjligt, annars finns det en stor risk att användaren tappar intresset och ger upp. Det handlar även om att kombinera användarens mål med företagets mål. Man bör identifiera vem användaren är och hur denne ska använda sig av informationen på hemsidan.

Tio tips för att göra en bra hemsida

  • Tydlig navigering – sidorna på hemsidan måste följa någon sorts tråd med logiskt namngivna kategorier och standardtermer i menyn, som användarna känner igen.
  • Vardagsspråk – var inte för formell och företagsmässig i texterna, utan ha en vänlig och informell ton med sammanfattningar och använd gärna ord som ”du” och ”ni” så att besökaren känner att man talar till denne.
  • Tillhandahåll all relevant information – informationsrika hemsidor är mest effektiva i att få besökarna till att faktiskt bli seriösa prospekts.
  • Sammanfattning på startsidan – här hamnar ofta besökaren först och det är då viktigt att här finns en beskrivning som talar om vad företaget erbjuder och får besökaren att klicka sig vidare på hemsidan.
  • Unika målsidor – hemsidan bör även vara målinriktad med så kallade målsidor som beskriver specifika ämnen, där besökaren hamnar direkt när denne söker på något specifikt på nätet utanför hemsidan. Dessa målsidor konverterar i högre grad än startsidor på webbplatser.
  • Ta hjälp av bilder – men var noga med vilka bilder och hur de disponeras. Enkla gratisbilder som man finner på nätet kan vara en bra utfyllnad för att exempelvis inte göra en text alltför tung för besökaren, men egna foton fungerar bäst när det gäller produkter och människor.
  • Skapa förtroende – man måste sälja in sitt företag och förklara varför just detta företag är bäst kvalificerat för att erbjuda sina produkter och tjänster. Berätta lite om företagets historia och prestationer, kanske ett foto på grundaren, en lista på referenskunder och recensioner från andra nöjda kunder.
  • Uppdatera hemsidan – lägg till nytt och aktuellt och ta bort all föråldrad information ofta, annars tappar hemsidan snabbt all trovärdighet.
  • Enkel layout – det är som sagt viktigt att hemsidan är användarvänlig med rena, enkla och organiserade rubriker, så att besökaren lätt kan navigera sig genom hemsidan utan att tappa ork eller intresse.
  • Enkla formulär – om hemsidan innehåller formulär på exempelvis kontaktsidan bör dessa vara så korta och lätt genomförbara som möjligt. Ofta hatar besökare att fylla i dessa formulär och man kan av bara den enkla anledningen tappa denna potentiella kund.